Å vinne et anbud

I det siste har jeg tenkt litt på dette vi ofte hører om; Et firma vant et anbud.

Dvs. at de hadde den laveste prisen for den tjenesten som var etterspurt.  Jeg har selv vært med på å gi anbud, regne ut priser m.m. og jeg valgte å si til kunden at; «Vi er kanskje ikke de billigste, men i det tilbudet vi leverer så er det kvalitet. Vi ønsker å kunne utføre en god jobb, og da kan vi ikke gå lavere enn dette.»

Da blir det opp til kunden hva de velger. Noen ganger har kanskje ikke kunden noe valg, de har ikke råd til å velge annet enn det rimeligste tilbudet, og sånn er det jo ofte. Men jeg vil si, at man kan også spare seg til fant.

Hva lover man i et anbud?

At man skal utføre oppdraget på en god måte, den beste måten, god kvalitet osv.  Men når man så igjen skal ha ansatte som skal utføre denne jobben, så blir det fort dårlig butikk. For skal man utnytte de ansatte?  De får så liten tid til å utføre jobben, at det går ut over kvaliteten. Hvem er det som får det største «peset»?

Først er det de som utfører jobben, for når «sjefen» får tilbakemelding på dårlig utført jobb, så går sjefen til den ansatte og sier; «Du må gjøre si eller så, ellers mister vi kunden. Husk vi leverer kvalitet!»

Den ansatte svarer så: «Ja, jeg vet det, men jeg rekker det ikke på den tiden som er fastsatt. Må jo skynde meg til neste kunde.»

Sjefen svarer: «Det hjelper ikke, du må bare klare det. «

Hvem er det som blir lurt?

For det første; kunden. Kunden har blitt lovt kvalitet, til en kjempelav pris, de blir lovt oppfølging m.m.

For det andre; den ansatte. En ansatt ønsker stort sett å gjøre en god jobb, men samtidig så må den ansatte ha tid til å gjøre denne jobben. Og i mange yrker spiller været også inn. Ofte så skal de kjøre mellom kundene, og i Norge så vet vi at det kan være vekslende vær og vind. Og denne tiden sies å være regnet inn i tiden de har til rådighet, men det er den stort sett ikke, for da klarer man ikke å være med i konkurransen. Når dette er hverdagen hver eneste dag, så gidder til slutt ikke den ansatte å gjøre en god jobb. Han/hun klarer det ikke likevel.

Du lurer sikkert på hvilket yrke jeg snakker om, selv har jeg erfaring fra renholdsbransjen, men jeg tror dette gjelder i veldig mange yrker. Grunnen til at jeg begynte å tenke på å skrive et innlegg om dette er alt vi hører om på nyhetene om pasienter som må vente i timesvis på drosje. Hvem har vel ikke måttet vente på drosje eller buss? Og når du er syk, så er det absolutt ikke lang ventetid du trenger. Det er ikke akseptabelt.

Drosjesjåførene sier at slike turer ikke er så interessant pga at de får for dårlig betalt. Jaha, og hvorfor får de så lite betalt? Firmaet de jobber for vant jo anbudet, med andre ord; Deres tilbud var lavest, og det betyr det samme som at de må ha lavere lønninger, generelt lave utgifter.

Hvorfor er det ingen som snakker om det? Neida, vi klager bare på udugelige sjåfører, eller renholderen. Jeg tror de fleste ønsker å gjøre en god jobb, men noe gjør at de ikke klarer det.

Selvfølgelig finnes det mennesker som ikke bryr seg om, og som bare gjør akkurat det de må og ikke mer, men det er det i alle yrker.

Min mening er at det må endringer til fra øverste hold. Det er lett å sitte på sin høye hest og si at dette klarer vi, når den øverste sjefen aldri har «vært på gulvet» og jobbet med det de skal være sjef for.  Alle som skal lede noe/noen bør selv ha erfaring, eller måtte være med i alle instanser i den bedriften de skal lede. Og det er artig når sjefen blir med deg på renholdsrunden, og lurer på hvordan man klarer dette dag ut og dag inn. At han så hva vi hadde av utfordringer. At det ikke bare var plankekjøring. Jeg skal ikke begynne å fortelle om alle slags utfordringer og hindringer som gjør at alt tar lenger tid enn det skal.

Som renholder i 2018 så gjør man jobben på kontorer, sykehjem, barnehager, skoler mens de ansatte, pasienter, barn er der. Tror du da at det bare er å dure i vei uansett? Skal ikke så mye tankevirksomhet til for å forstå at det kan oppstå mange ting.

Vel, dette var dagens utblåsning. 🙂 Dette er noe jeg tenker mye på, for jeg synes det er leit at det har blitt slik. Uansett yrke, så er det tidsfrister. Og jeg sier ikke at vi ikke skal, eller ikke må ha det, men det må være overkommelige tidsfrister.

 

Avslutter dagens innlegg med et par bilder fra gårsdagens tur i snøværet. 🙂 Har kommet ganske mye snø her de siste dagene, og det er som alltid vakkert.

Håper du har det fint, og koser deg denne torsdagen i februar. 🙂

 

Et smil fra meg til deg i dag 🙂

 

#anbud #renhold #drosjetur #drosje #drosjesjåfør #tilbud #lavpris #blogg #hverdagen #snø #smil

 

 

 

6 kommentarer om “Å vinne et anbud

  1. Tidsfrister er noe forbaska herk… har bøttevis med dem i min jobb også! Stress, mas og sure kunder… jippi….. men – jobb har jeg da! Takk for smilet – og klem ❤

    Liker

  2. At jobben er bra utført og at ansatte ikke blir for hardt presset er jo det viktigste..men å betale unødig dyrt for en jobb er jo heller ikke ok.. så en bra helhet må etterstrebes.. Så fin du var med snø i luggen ❤

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..